موتور سیکلت های BMW
تاريخ : دو شنبه 22 دی 1393برچسب:, | 19:7 | نویسنده : امیر ایمانی


موتور سیکلت ها

کارخانهٔ بی ام دبلیو ابتدا شروع به ساخت موتور موتور سیکلت کرد و سپس در سال‌های آغازین جنگ جهانی اول شروع به ساخت موتور سیکلت کرد.اولین موتور سیکلت موفقیت امیز این شرکت بعد مدل به درد نحور (Helios and Flink) آر32 (R32) نام داشت.این موتور سیکلت دارای موتور بوکسر (Boxer)دوقلو بود که در آن سیلندر ICCE از هر طرف وسیله بیرون می‌زد.به غیر از مدل‌های تکی نمامی مدل‌های موتور سیکلت‌های ساخته شده توسط بی ام دبلیو ظاهری منحصر به فرد دارند و این ظاهر را تا سال ۱۹۸۰ حفظ کردند.هنوز موتورهای بی ام دبلیو ای هستند که به همین شکل ساخته می‌شوند و نام خود را با سری آر بر زبان‌ها انداخته‌اند.در بحبوحه جنگ جهانی دوم بی ام شروع به ساخت موتور سیکلت آر75کرد که جایی برای نصب کنار خودرو داشت.
این همراه بود با طراحی یکتای آن که از روی زوندپ (Zündapp) کپی برداری شده بود و چرخ‌های آن همان چرخ‌های موتور بود و دیفرانسیل آن روی موتور قفل می‌شد.همین باعث استحکام بسیار زیاد آن شد به طوری که آن را به خودرو جیپ بسیار شبیه کرد.

بی ام دبلیوی مدل ار 32 اولین موتور ساخته شده توسط بی ام دبلیو


در سال ۱۹۸۳ بود که مدل‌های سری ک  (K Series) پا به عرصهٔ وجود گذاشتند آنها را آجرهای پرنده (The Flying Brick) می‌نامیدند.(این نامگذاری به خاطر آن بود که اولین موتور این سری یعنی ک۱ (K۱) به همین نام معروف بود.مدت اندکی پس از آن بی ام دبلیو شروع به تولیذ موتورهای سری گ (G)و سری اف (F) با موتور دقولوی روتاکس  (Rotax) کرد.
در اوایل سال ۱۹۹۰ بود که بی ام دبلیو شروع به ارتقای مدل ابرهد (Airhead) بوکسر خود کرد.که بعدها به اویل هد (Oilhead) معروف شد.در سال ۲۰۰۲ موتورهای ایل هد دارای دو جرقه زن برای هر سیلندر بودند.در سال ۲۰۰۴ این شرکت میله (Shaft) ی بالانس داخلی را به موتور اضافه کرد هممین باعث افزایش ظرافیت آن به ۱۱۷۰ سی سی و افزایش توان آن به ۱۰۰ اسب بخار در مدل r1200gsشد که نسبت به مدل R۱۱۵۰GSبا مشخصه‌های ۸۵ اسب بخار و ۱۰۰۰ سی سی برتری زیادی داشت.

بی ام دبلیو مدل جی تی 600


در سال ۲۰۰۴ بی ان دبلیو مدل K1200S را معرفی کرد.این موتور بسیار قوی و با تکنولوژی بالا و نشانهٔ تغییر نگرش بی ام دبلیو برای رقابت با موتور سازی‌هایی نظیر سوزوکی، کاوازاکی ،هوندا و باماها بود و مشخصات عمدهٔ آن موتور ۱۶۷ اسب بخاری و وزن سبک ان بود که باعث قابل رقابت شدن آن موتور با بقیه هم دسته‌ها بود.در ضمن موتور توسط تیم فرمول 1 ویلیامز  طراحی شده بود.سیستم تعلیق عقب اتوماتیک از مزایای قابل توجه این مدل بود. بی ام دبلیو یکی از بنیان گذاران ترمز های ضد قفل در صنعت بود و از اوایل دههٔ ۸۰ شروع به استفاده از این سیستم در موتورهای خودش کرد. مدل‌های ۲۰۰۶ به این شرکت مجهز به سیستم‌های پیچیدهٔ جلوگیری از سر خوردن و کنترل تعادل الکترونیکی هستند. بی ام دبلیو مبدع سیستم‌های تعلیق برای موتور سیکلت است و زود تر از همه این سیستم‌ها را در موتور سیکلت‌های خود به کار برده‌است.بیستر مدل‌های مدن بی ام دبلیو دارای سیستم تعلیق عقب هستند.همچنین بی ام دبلیو از سیستم تعلیق دیگری نیز در موتورهای ۱۹۹۰ استفاده می‌کند که به Telelever معروف است و باعث می‌شود که تکان موتور به صورت قابل توجهی کاهش یابد،



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: